Hvis du ikke ligefrem er et naturtalent vil du, når du begynder på karting, hurtigt spekulere på hvordan det kan være at de andre kører hurtigere end dig, hvis deres kart ikke er hurtigere. Det er selvfølgelig et spørgsmål om teknik og køreevner, og det er dét som sporten handler om.En af de første fejl nybegyndere begår er at læne sig fremad i den tro at de kan opnå mere kontravægt. Desværre opnår de kun at tage vægten væk fra baghjulene hvor kraftoverførslen sker, og dermed sænke kartens hastighed.Man skal også lære at bruge bremsen. Når man skal sætte farten ned før et sving for ikke at karten skal spinne rundt, så går det hele så hurtigt at man ofte mener at det er nok at slippe gassen. Men dermed mister man muligheden for at presse den sidste fart ud af langsiden.Herudover skal man altid forsøge at holde ideallinien rundt i et sving, i det omfang at modstanderne tillader det. Ideallinen er groft sagt den vej rundt i et sving der tillader at du tager svinget i den størst mulige vinkel – og dermed med den størst mulige fart.Og det sidste råd er at du skal accelerere med det samme du når svingets apex, hvilket vil sige det skarpeste og typisk midterste punkt i den bue som svinget udgør (hvis det ikke er et komplekst sving). Tommelfingerreglen er altså at du altid skal decelerere ind i et sving og accelerere ud af et sving.Disse råd gør dig selvfølgelig ikke til en Lewis Hamilton, men det er nogle grundlæggende regler og en god begyndelse.